Камери фіксації порушень стали ефективним інструментом для зменшення кількості ДТП на вулицях міст та швидкісних трасах у багатьох країнах. Україна також використовує ці технології, проте можливості вітчизняних камер мають певні обмеження. Видання mauto розповідає, що вони можуть та чому саме так.
РБК-Україна зазначає, що в Україні камери автоматичного контролю об’єднані в єдину систему. Ситуація з війною впливає на їх розподіл: у певних місцях встановлюють нові камери, тоді як в інших – демонтують. Загалом кількість цих пристроїв має тенденцію до зростання. Наразі в країні діє від 250 до 270 камер, які розміщені у 25 населених пунктах, а також на шосе, що проходять через 15 областей.
Що можуть камери фотофіксації в Україні
Камери автоматичного контролю, які встановлені на дорогах України, здатні в реальному часі реєструвати різноманітні порушення. Ці порушення включають ті, що можуть бути виявлені та оброблені спеціалізованим програмним забезпеченням. Серед них – перевищення встановленої швидкості, неправильна зупинка та паркування (включаючи стоянку на смугах для громадського транспорту), проїзд на червоне світло світлофора, виїзд на зустрічну смугу, рух по тротуарах, а також порушення правил перетину залізничних переїздів.
Наразі системи відеофіксації в Україні налаштовані лише на автоматичне виявлення перевищення швидкості. Так було вирішено посадовими особами, що відповідають за їхню діяльність. Кожен прилад фіксує дозволений ліміт швидкості для свого відрізка дороги й активується для зйомки, коли виявляє транспортний засіб, що перевищує цей ліміт. Варто відзначити, що лише дві камери в Україні, які знаходять в Києві, також можуть фіксувати порушення правил руху по смугах для громадського транспорту, за що передбачено штраф у розмірі 510 гривень.
Що стосується ліміту швидкості, то камери налаштовані з урахуванням можливості перевищення швидкості на 20 км/год вище “законної” швидкості, яка вказана в ПДР та на дорожніх знаках.
Чому хочуть навчити камери фотофіксації в Україні
В Україні вже наявні камери теоретично мають потенціал для виявлення різноманітних порушень ПДР, якщо їх оснастити новітнім програмним забезпеченням. Наприклад, кілька років тому система в Києві вже могла автоматично розпізнавати номери автомобілів та перевіряти їх за базою даних МВС, виявляючи транспортні засоби, які перебували в розшуку. Крім того, камери мали можливість фіксувати порушення, такі як проїзд на червоне світло або перетин подвійної осьової лінії.
Проте наразі ці функції не активовані, можливо, через необхідність людського втручання у процесі видачі штрафів. Поліцейський повинен підписати адміністративний протокол після перевірки фотографії порушення. Також для ефективної роботи розширеного функціонала камер потрібно збільшити кількість співробітників у Центрі обробки інформації.
Тим не менш, вже зараз у Києві на бульварі Міхновського існує пара камер, які контролюють і штрафують водіїв, що намагаються об’їхати затори, використовуючи смугу для громадського транспорту.
Який штраф “виписує” камера фотофіксації
Згідно з українським законодавством (КУпАП), у разі перевищення швидкості на 21 км/год або більше, водіїв штрафують на суму від 340 гривень. Якщо ж водій перевищить швидкість більше ніж на 50 км/год, то сума штрафу збільшується до 1700 гривень.
Цікаво, що у випадку штрафів, зафіксованих автоматичними камерами, передбачена знижка у розмірі 50%. Якщо особа визнає свою провину і сплатить штраф протягом 10 днів після отримання повідомлення, вона має можливість заплатити лише половину суми, встановленої КУпАП. Водночас ігнорування оплати штрафу більше ніж на 30 днів може призвести до втручання виконавчої служби, що може мати неприємні наслідки для порушника.