Епоха останньої суто запорізької моделі авто давно минула, але дотепер автомобільна громадськість відкриває для себе маловідомі моделі “таврійського” сімейства. Сьогодні ми згадуємо машину цікавої концепції – так званий високий універсал на витривалому рамному шасі.
Свій заводський індекс ЗАЗ-1701 цей автомобіль отримав ще у 1994-му році, але так і не отримав путівки у конвеєрне життя. Хоча наявність офіційного імені говорить про його готовність до серійного випуску. Проте, тут немає провини розробників, адже машина вийшла справді перспективною.
ВЖЕ БАЧИЛИ?
|
Новий HYUNDAI Tucson 2025 року: подробиці і ціни |
Що таке високий універсал
То тільки зовні цей автомобіль здається трошки зміненою “Таврією”, насправді відмінності між ними суттєві. Найголовніше те, що модель 1701 має раму – як потужний позашляховик чи справжня вантажівка. Власне, на шасі вантажного варіанту “Таврії” вона і була створена. Точніше, за основу взяли модель ЗАЗ-1306, фактично багатоцільове шасі з класичною лонжеронною рамою, створене придворним ательє ЗАЗу – НТЦ “ЗАЗ-автотехніка” для цілої лінійки вантажівок на основі “Таврії”. Але про все по черзі.
Назва високий універсал для моделі ЗАЗ-1701 дещо умовна. Самі творці називали її тридверним універсалом. Що цілком природньо, бо в неї є два ряди сидінь і великий багажник в одному об’єм з салоном. Також їй би підійшло народне прізвисько “пиріжок” чи “каблучок”, яким нагороджували компактні багатофункціональні фургончики, створені на базі легкових моделей.
Високий дах у продовженій задній частині кузова змінив машину не тільки візуально вона – вона перейшла в іншу категорію за функціоналом. На її базі можна було випускати вантажо-пасажирський варіант із зйомними сидіннями, туристичну модифікацію на типу мінікемпера, вантажний міні-фургон тощо.
Яким був ЗАЗ-1701
Коли вже так, то стає ясно, що з стандартної “Таврії” таку універсальну машину не сконструювати: кузов має бути більш міцним, та й колісну базу, зрозуміло що без додаткових заходів не продовжити. Такий собі базовий прототип був готовий у конструкторів НТЦ “ЗАЗ-автотехніка” – Науково-технічного центру, партнеру АвтоЗАЗу з розробки різноманітних модифікацій на базі серійної продукції Запорізького автозаводу.
Власне, зазначене підприємство ще у 1990 році запроектувало кілька міні-вантажівок на основі “Таврії”. Всі вони базувались на шасі з індексом ЗАЗ-1306, яке мало вигляд передньої частини хетчбека із інтегрованою ззаду класичною лонжеронною рамою, що тягнулася від кабіни назад. Відстань між осями (колісна база) у порівнянні із хетчем збільшилася на 127 мм, плюс важлива зміна – залежна задня підвіска на повздовжніх ресорах. Така конструкція була дещо важче сама по собі (плюс 15 кг), проте дозволяла збільшити вантажопідйомність на 100 кг, а ще віднімала менше простору у багажному відсіку.
На даному шасі у 1993-94 рр. і створили зазначений високий універсал ЗАЗ-1701. Цікаво, що спочатку він мав багажник з стандартним заднім бортом хетчбека, проте скоро задок допрацювали, опустивши проріз задньої ляди до самої підлоги. Кузов при цьому міцність не втратив (спасибі рамі!), а завантажувати багажник/фургон стало зручніше. Працівники НТЦ пригадують, що один з дослідних екземплярів 1701 вони успішно експлуатували протягом п’яти років.
На завершення
Той запорізький універсал із високим дахом вийшов на рідкість цікавим – багатофункціональним і недорогим, плюс раціональним з точки зору серійного виробництва. Але, на жаль, машина залишилася тільки у кількох екземплярах, виготовлених у дослідному цеху НТЦ. То були роки змін та економічних проблем, і величезний на той час завод ЗАЗ орієнтувався на масові і затребувані тоді “Таврії” і “Славути”, а займатися їх нішевими версіями не мав змоги.