Кременчуцький автозавод у минулому столітті був найбільшим у Європі виробником вантажівок. Його першою моделлю став самоскид КрАЗ-222 “Дніпро”. До того, наприкінці 1940-х – на початку 1950-х підприємство у Кременчуці займалося виробництвом кукурудзозбиральних комбайнів та буряконавантажувачів. А ще раніше тут клепали – і в буквальному сенсі теж – сталеві мости для річок.
Але часи минали і в середині минулого століття завод став КрАЗом – йому доручили виробляти тривісну вантажівку з 6-циліндровим наддувним дизелем, самоскидним кузовом та вантажопідйомністю 10 тон.
Міні-огляд на ютуб | СУПЕР ЦІНА: Продається Hyundai IONIQ 5 2022 року - без ударів, зі США |
За традицією тогочасного автопрому на нове ім’я для машини оголосили конкурс. Для учасників якого виділили п’ять заохочувальних премій, а першу у 500 карбованців отримав один з інженерів заводського КБ.
Запроповане конструктором ім’я “Дніпро” доповнили індексом 222, затвердили і почали відливати з алюмінію у вигляді таблички, яку кріпили на боковинах моторного відсіку. Ще один український символ містився вгорі капота, де поставили металевий прапорець у кольорах тогочасного українського прапора. Причому форма того “гребінця” була такою, аби він міг одночасно служити ручкою для піднімання капота.
Чим був особливий КрАЗ “Дніпро-222”
Відразу було заплановано ціле сімейство 10 – 12 тонних машин, але почали з найнеобхіднішого типу – з самоскида. Особливості планової економіки, що не знала конкуренції, продиктували конструкцію машини: технологічну, міцну і нескладну. На перше місце поставили не зниження ціни, а довговічність і простоту обслуговування: малося на увазі, що ваговоз працюватиме на великих будівлях, де немає доріг і кваліфікованого сервісу.
Доля КрАЗів-самоскидів всіх поколінь склалася так, що вони завжди експлуатувалися з перевантаженням. Архіви Кременчуцького заводу і сьогодні зберігають документи про те, як у багатьох віддалених районах КрАЗи експлуатувалися із навантаженням 12 – 14 тон замість 10 штатних. Так, довговічності машині це не додавало, проте це влаштовувало всіх. У тому числі і водіїв, які дивувалися невибагливості і витривалості КраЗів.
В основі “Дніпра” була потужна лонжеронна рама і ресорна підвіска всіх коліс. Неквапливий тяговитий дизель (з турбонаддувом!) при об’ємі 6,9 л видавав 180 к.с. (при 2000 об/хв) та 700 Нм обертового моменту (при 1000 об/хв). Показово, що на конструкції КрАЗа не намагалися заощаджувати, деталі робили з великим запасом міцності. Для надійного пуску у будь-які морози “Дніпро-222” комплектувався чотирма акумуляторами та двома системами передпускового підігріву.
Дерев’яна кабіна на півстоліття
Цікаво, що у сучасної на той час машини була архаїчна кабіна з дерев’яним каркасом, але сенсу в складному оснащенні для виробництва цілком металевого варіанту заводчани не вбачали ні тоді, ні пізніше. Адже деревина зберіглася в каркасі кабіни деяких КрАЗів аж до 1990-х років.
До літа 1964 р. було випущено 11641 самоскидів “Дніпро-222” – величезна для світу вантажівок цифра. Машина працювала на всіх найбільших будівництвах в різних кліматичних зонах, на видобутку корисних копалин в рудниках, кар’єрах і розрізах. Існувала спеціальна експортна модифікація “Дніпро-222Е”, яка постачалася до 26 країн світу – від африканських пустель аж до Великої Британії.
Коротко
Першою моделлю КрАЗ заснував свою концепцію вантажівки важкого класу: невибагливість, міцність, ремонтопридатність. Попри всі ринкові тенденції, заводчани надовго зберегли ту раціональність і прагматичність, які виявились ключовими для важкої будівельної та армійської техніки. Що, до речі, знайшло своє підтвердження і в багатьох “кразівських” моделях вже ХХІ століття.
В Україні заборонено керувати автомобілем без документів, які підтверджують ваше право водити та реєстрацію авто.…
Лінійку Volkswagen Amarok 2025 поповнила нова версія 10 Deserts Edition. Пікап презентували в Австралії і…
Галузеві експерти розповіли, які марки автомобілів дешевше за інші обслуговувати та ремонтувати, якщо ті вийдуть…
Два обласні управління СБУ 14 та 18 листопада за результатами тендерів уклали угоди про закупівлю…
Сучасні автомобілі оснащені системами допомоги, які повинні врятувати водіїв у складних ситуаціях. Втім, коли по-справжньому…
Іноді буває, що автомобіль не заводиться через розряджений акумулятор. Найгірше, коли це трапляється в дорозі,…