Деякі водії вважають, що періодична їзда на високих швидкостях та на підвищених обертах корисна для автомобільного двигуна. Це, на їхню думку, допомагає прибрати «плаваючі» оберти, збільшити потужність двигуна, полегшити запуск у холодну погоду і навіть зменшити витрати пального. Портал mauto розповів, чи дійсно це корисна практика для мотора і як правильно її застосовувати, щоб не нанести шкоду двигуну і не отримати штрафів за перевищення швидкості.

Чим небезпечні постійні малі оберти

Сучасні автоматичні трансмісії дозволяють двигуну працювати під високими навантаженнями на низьких обертах. Водії автомобілів з механічними КПП також намагаються уникати високих обертів двигуна, побоюючись його швидкого зносу і тому рано перемикаються на вищі передачі. Власники авто з автоматичними коробками передач або варіаторами підтримують оберти двигуна приблизно на рівні 2000 об/хв, вважаючи, що це сприяє продовженню його терміну служби.

Проте такий стиль водіння може призвести до зворотного результату. При низьких обертах деталі кривошипно-шатунного механізму (КШМ) зазнають підвищених навантажень, що збільшує тиск поршнів на стінки циліндрів. Низька продуктивність масляного насоса на малих обертах спричиняє швидке зношування антифрикційного шару на поршнях і вкладишах колінвала. Це, в свою чергу, викликає люфт поршнів у циліндрах і потребу в капітальному ремонті двигуна.

Переваги періодичної їзди на високих обертах

Періодична робота двигуна на високих обертах допомагає очищувати його від нагару. Підвищений об’єм вихлопних газів, що виникає при високих обертах, очищає деталі турбіни. Важливо відзначити, що «пенсіонерський» стиль водіння особливо шкідливий для турбованих двигунів, оскільки керований сопловий апарат і перепускний клапан турбіни втрачають рухливість при низьких обертах.

Взимку двигун, що не прогрівається, страждає через конденсат у картері, який змішується з моторною оливою та погіршує її змащувальні властивості. Тому особливо важливо дати двигуну попрацювати на високих обертах після прогріву в теплі дні, щоб випарувати зайву вологу.

Як “прожарювати” двигун правильно 

Для безпечного та ефективного “прожарювання” двигуна слід дотримуватися наступних рекомендацій:

Вибір часу і місця: Найкраще обрати сухий, сонячний день і виїхати на пряму багатосмугову дорогу або магістраль з дозволеною швидкістю 110 км/год.

Підтримка високих обертів: Їхати необхідно, підтримуючи оберти двигуна на рівні 5000 об/хв протягом 30 хвилин або години. Це можливо зробити, рухаючись зі швидкістю приблизно 100 км/год, уникаючи використання найвищої передачі.

Ручний режим: Для машин з автоматичною КПП слід вибрати ручний режим перемикання. Електронна система захистить двигун від перевантаження.

Варіатор: Якщо автомобіль оснащений варіатором, потрібно перевести селектор у ручний режим та вибрати передачу, яка забезпечить підтримку 5000 об/хв.

Під час цієї процедури двигун працюватиме на високих обертах, що сприятиме його очищенню. Будьте готові до збільшеного споживання палива, але користь для двигуна виправдовує ці витрати.