Індустріальні можливості України завжди відігравали значну роль у військовій сфері, хоча більшість населення навіть не підозрювало про участь звичайних підприємств у військових програмах. У нашому недалекому минулому mauto виявив кілька цікавих прикладів підприємств та продукції так званого подвійного призначення.
ЗАЗ-971 (Запорізький автомобільний завод, 1962 рік)
У ті часи обізнані люди жартували, що ця машина – справжній бойовий “Запорожець”. На початку 1960-х років у Запоріжжі розпочали виробництво седана ЗАЗ-965, і на його основі почали розробляти кілька більш містких моделей. Серед них були вантажний фургон, пасажирський мікроавтобус, пікап і утилітарний автомобіль високої прохідності 4х4 зі спрощеним кузовом.
Цей автомобіль призначався для сільської місцевості та армії. Для військових створили окрему версію з укороченим кузовом, щоб вона могла поміщатися в літак або вертоліт. Двигун був від “Запорожця” і розташовувався ззаду, постійний привід був на задні колеса, а передні підключалися примусово.
Два дослідних зразки пройшли заводські випробування, але військовим більше сподобався інший проєкт – амфібія ЗАЗ-967. Ця модель стала транспортером переднього краю і під назвою ЛуАЗ-967 ТПК була запущена в серійне виробництво в Луцьку.
ДАЗ-485 (Дніпропетровський автомобільний завод, 1950 рік)
Всюдихід-амфібія БАВ (що розшифровується як “Большой Автомобиль Водоплавающий”) був серійно випущений і вражав своєю технічною досконалістю. Він міг перевозити до 3 тонн вантажу, розвивав швидкість до 73 км/год на шосе, долав бездоріжжя завдяки системі 6х6, лебідці, пониженій передачі та регулюванню тиску в шинах, а також плавав зі швидкістю 11 км/год. Цей автомобіль служив в армії протягом 25 років і виготовлявся на трьох заводах.
Мало хто знає, що цей транспортний засіб був створений в Україні. Протягом усього свого існування він був відомий під назвами БАВ або ЗІЛ-485. Спроєктували це водоплаваюче авто в Дніпропетровську (нині місто Дніпро), де його планували випускати серійно. Однак несподівано Дніпропетровський автомобільний завод був перепрофільований на ракетний завод “Південмаш”, а виробництво амфібій передали іншим підприємствам.
КМЗ-5 (Київський мотозавод, 1962 рік)
Цей автомобіль був створений на основі важкого мотоцикла КМЗ та легкої машини ЗАЗ-965. Коли інженери мотозаводу задумали проєкт власної вантажівки “Київ”, серед кількох варіантів вони розглядали й утилітарний армійський транспортер.
Машина не була оснащена повним приводом, але двигун був розташований прямо над ведучими колесами, що позитивно впливало на прохідність. Подібні приклади вже були в історії, наприклад, VW Type 82.
Можна припустити, що військовий замовник допоміг би Київському мотозаводу стати автозаводом, але ідею автомобіля від КМЗ відхилили на етапі виділення коштів на переобладнання виробництва.
На Львівщині викрили незаконний продаж фальсифікованого пального – зокрема, бензину. Зловмисники реалізовували його через мережу…
В Україні існують вікові обмеження для водіїв різних категорій транспортних засобів. Ці обмеження є необхідними…
Відразу в 50 разів Рада планує підвищити розмір штрафів для однієї категорії українських автомобілістів. Відповідний…
Сучасне життя без автомобіля уявити складно, але що робити, якщо на покупку машини є не…
Нові примірники Chevrolet Lacetti почали масово самозайматися в Узбекистані й виробника змусили відкликати деякі примірники.…
Протитуманні фари – важливий елемент безпеки під час водіння в умовах поганої видимості. Однак їх…