Індустріальні можливості України завжди відігравали значну роль у військовій сфері, хоча більшість населення навіть не підозрювало про участь звичайних підприємств у військових програмах. У нашому недалекому минулому mauto виявив кілька цікавих прикладів підприємств та продукції так званого подвійного призначення.
Міні-огляд на ютуб
|
СУПЕР ЦІНА: Продається Hyundai IONIQ 5 2022 року - без ударів, зі США |
ЗАЗ-971 (Запорізький автомобільний завод, 1962 рік)
У ті часи обізнані люди жартували, що ця машина – справжній бойовий “Запорожець”. На початку 1960-х років у Запоріжжі розпочали виробництво седана ЗАЗ-965, і на його основі почали розробляти кілька більш містких моделей. Серед них були вантажний фургон, пасажирський мікроавтобус, пікап і утилітарний автомобіль високої прохідності 4х4 зі спрощеним кузовом.
Цей автомобіль призначався для сільської місцевості та армії. Для військових створили окрему версію з укороченим кузовом, щоб вона могла поміщатися в літак або вертоліт. Двигун був від “Запорожця” і розташовувався ззаду, постійний привід був на задні колеса, а передні підключалися примусово.
Два дослідних зразки пройшли заводські випробування, але військовим більше сподобався інший проєкт – амфібія ЗАЗ-967. Ця модель стала транспортером переднього краю і під назвою ЛуАЗ-967 ТПК була запущена в серійне виробництво в Луцьку.
ДАЗ-485 (Дніпропетровський автомобільний завод, 1950 рік)
Всюдихід-амфібія БАВ (що розшифровується як “Большой Автомобиль Водоплавающий”) був серійно випущений і вражав своєю технічною досконалістю. Він міг перевозити до 3 тонн вантажу, розвивав швидкість до 73 км/год на шосе, долав бездоріжжя завдяки системі 6х6, лебідці, пониженій передачі та регулюванню тиску в шинах, а також плавав зі швидкістю 11 км/год. Цей автомобіль служив в армії протягом 25 років і виготовлявся на трьох заводах.
Мало хто знає, що цей транспортний засіб був створений в Україні. Протягом усього свого існування він був відомий під назвами БАВ або ЗІЛ-485. Спроєктували це водоплаваюче авто в Дніпропетровську (нині місто Дніпро), де його планували випускати серійно. Однак несподівано Дніпропетровський автомобільний завод був перепрофільований на ракетний завод “Південмаш”, а виробництво амфібій передали іншим підприємствам.
КМЗ-5 (Київський мотозавод, 1962 рік)
Цей автомобіль був створений на основі важкого мотоцикла КМЗ та легкої машини ЗАЗ-965. Коли інженери мотозаводу задумали проєкт власної вантажівки “Київ”, серед кількох варіантів вони розглядали й утилітарний армійський транспортер.
Машина не була оснащена повним приводом, але двигун був розташований прямо над ведучими колесами, що позитивно впливало на прохідність. Подібні приклади вже були в історії, наприклад, VW Type 82.
Можна припустити, що військовий замовник допоміг би Київському мотозаводу стати автозаводом, але ідею автомобіля від КМЗ відхилили на етапі виділення коштів на переобладнання виробництва.