Регулярна заміна моторної оливи – критично важлива для “здоров’я” двигуна. Автовиробники зазвичай радять оновлювати мастило кожні 10–15 тисяч кілометрів, однак у реальному світі, з пробками, холодом чи пилом, це правило може виявитися занадто оптимістичним.
Нехтування більш частим обслуговуванням здатне обернутися дорогою несправністю для автовласника.
Чому моторне мастило має ключове значення для двигуна?
Моторне мастило – це не просто рідина, а життєво важлива складова системи, яка:
- забезпечує змащування елементів, що рухаються, мінімізуючи тертя та зношування;
- відводить надлишкове тепло, сприяючи стабільній роботі вузлів;
- видаляє залишки згоряння, очищаючи внутрішні поверхні двигуна;
- нейтралізує агресивні кислоти, які утворюються в процесі експлуатації;
- ущільнює поршні, допомагаючи підтримувати оптимальну компресію.
Якщо масло втрачає свої функціональні властивості – вся система починає давати збій. Це може призвести до перегріву, пошкодження деталей, накопичення шкідливих відкладень або навіть до повного виходу двигуна з ладу. А ремонт у такому випадку – один із найзатратніших видів сервісу.
Рекомендації виробника – це лише орієнтир
У більшості технічних інструкцій до легкових авто зазначено, що моторне мастило слід оновлювати кожні 10–15 тисяч км або не рідше одного разу на рік – навіть якщо машина практично не експлуатується. Втім, слід усвідомлювати: ці показники є лише загальними рекомендаціями. Їх формують, виходячи з ідеальних умов водіння, які рідко трапляються у реальності.
Коли насправді слід оновлювати моторну оливу
Частота заміни напряму залежить від стилю водіння та умов експлуатації. Якщо транспортний засіб рідко виїжджає на дороги, скажімо, лише кілька разів на місяць, достатньо оновлювати оливу раз на рік. Водночас для машин, що курсують щодня, особливо в інтенсивному міському трафіку, мастило старіє значно швидше.
Виробники автомобілів наголошують: у так званих “складних умовах” інтервали техобслуговування мають бути коротшими. І мова не лише про екстремально низькі температури чи їзду по бездоріжжю. Навіть щоденні пробки, часті короткі поїздки у межах міста або спека – усе це пришвидшує зношування моторної оливи.
Чому варто орієнтуватися на мотогодини, а не на кілометри
Коли йдеться про стан моторної оливи, лічильник пробігу не завжди розкриває повну картину. Куди точніше оцінювати ресурс масла за кількістю годин роботи двигуна.
Ось як це виглядає на практиці:
- середня швидкість у межах міста – близько 25–30 км/год;
- щоб наїздити 10 000 км, двигун працює приблизно 330–400 годин;
- синтетична моторна олива, зазвичай, служить до 300 мотогодин.
Виходить, що в міському трафіку ресурс оливи часто вичерпується ще до позначки 8 000 км. А в турбованих агрегатах – цей поріг наступає навіть раніше.
Кому слід частіше змінювати моторне мастило?
- Водіям, які щодня потрапляють у щільні міські затори.
- Власникам машин з турбонаддувом.
- Тим, хто здійснює переважно короткі поїздки.
- Власникам автомобілей, що експлуатуються в регіонах, де можливі різкі перепади температури.
Для таких ситуацій доцільно оновлювати масло кожні 5–7,5 тис. км, або двічі на рік (восени й навесні) навіть при незначному пробігу.
Загальноприйнята норма заміни масла кожні 10–15 тис. км не завжди підходить до українських реалій. Враховуючи стан доріг, клімат та інтенсивність трафіку, подібний інтервал може стати причиною передчасного зносу двигуна. Тож краще враховувати умови експлуатації, а не лише показники одометра.