Найбільш оригінальним мікроавтобусом вітчизняної розробки була модель «Старт», серійне виробництво якої розпочали в Україні 60 років тому – в 1964-му. У чому були особливості цієї машини? По-перше, кузов її виготовили зі склопластика – вперше у радянському автобудуванні. А по-друге, у неї була ефектна зовнішність у стилі американських легковиків 1959 – 1960 років: динамічній профіль, хвостові кілі (так звані плавники) та здвоєні фари.
«Старт» почали виготовляти на авторемонтній базі у Сєвєродонецьку, в Луганській області. У створенні автомобіля брали участь експериментальний цех цієї бази, місцевий завод «Склопластик» й випускники Харківського автодорожнього інституту, яким вже доводилося працювати над склопластиковими кузовами для гоночних автомобілів. А форму кузову створив дизайнер Ю. І. Андрос.
ВЖЕ БАЧИЛИ?
|
Новий HYUNDAI Tucson 2025 року: подробиці і ціни |
Машина з габаритними розмірами (Д/Ш/В) 5535 х 1980 х 2085 мм мала 10 місць для сидіння. Вузли й агрегати були запозичено з «Волги» (ГАЗ-21Р). Цікаво, що двигун в 75 к. с. розмістили у середній частині машини і його капот слугував невеличким столиком. Багажний відсік був нетиповий для мікроавтобуса – він виступав позаду, як у седана, і мав підйомну кришку. Машина мала споряджену масу 1770 кг. Максимальна швидкість становила 110 км/год, а середня витрата пального у міському циклі досягала 21,5 л на 100 км.
Наприкінці 1963 року мікроавтобус «Старт» продемонстрували високому керівництву. Машина сподобалася і для її випуску було виділено 50 нових комплектів вузлів «Волги». А у подальшому використовували компоненти капітально відремонтованих таких машин.
У 1964 – 1967 рр. у Сєвєродонецьку зробили більше ста мікроавтобусів. На ранніх був крупний напис «Старт» – безпосередньо над радіаторною решіткою. Згодом літери поменшали й їх розташували вище, по діагоналі.
Крім того, на Донецькій автобазі тресту «Головдонбасбуд» у 1964 – 1965 рр. зібрали з десяток подібних мікроавтобусів. Але вони мали іншу назву – «Донбас», й емблему над радіатором, у вигляді двох териконів.
А на Луганському автоскладальному заводі (ЛАСЗ) у 1966 році виготовили 20 мікроавтобусів. Замість трикутної бічної стойки кузова там зробили нахилену наперед. Іншою, більш міцною стала підвіска – її запозичили від автомобіля «ЗИМ». Й нарешті у 1967 – 1968 роках на заводі у Коростені, Житомирської області зібрали ще близько двох десятків машин типу «Старт».
Мікроавтобуси «Старт» використовували як службові, а в деяких містах – і як маршрутні таксі. На жаль ці цікаві машині столичні чиновники не зарахували до затвердженої продукції автопрому. Таким проект було позбавлено державного фінансування. І тому випуск цих дорогих у виробництві машин врешті припинився.